• Yhä useampi seniori-ikäinen on löytänyt avun arjen liikkumisen kehittämiseen personal trainerin palveluista.
• Personal trainerin kanssa voidaan jumpata kotona, kuntosalilla tai ulkoilla luonnossa raittiissa ilmassa.
• Päivittäinen liikkuminen kehittää lihasvoimaa, tasapainoa, liikkuvuutta, ryhtiä ja ennaltaehkäisee monia vaivoja.

Monipuolisuus tärkeää

Kuten muidenkin ikäryhmien, myös senioreiden olisi tärkeää liikkua mahdollisimman monipuolisesti. Hyvän kunnon osa-alueisiin kuuluvat kestävyys-, lihaskunto- sekä liikkuvuusharjoittelu.

Kestävyysliikuntaa on helppo harjoittaa arjessa. Kaikenlainen aktiivinen hyötyliikunta kehittää kestävyysominaisuuksiamme. Tällä voidaan tarkoittaa paikasta toiseen siirtymisiä esim. reippaasti kävellen tai pyöräillen sekä muita tehokkaasti tehtyjä arkiaskareita. Kestävyysliikunnalla on tärkeä merkitys mm. sydän- ja verenkiertoelimistön vahvistamisessa. Kestävyysliikuntaa olisi hyvä harjoittaa n. 30 min päivässä.

Lihaskuntoharjoittelulla on keskeinen merkitys seniori-ikäisten toimintakyvyn säilyttämisessä. Iän myötä lihasmassa vähenee. Säännöllinen lihaskuntoharjoittelu on ainoa tapa ylläpitää lihasmassaa ja voimaa. Kuntosaliharjoittelu on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa lihaskuntoa. Jos lihaskuntoharjoittelusta ei ole paljon kokemusta, voidaan jo yhdellä viikoittaisella harjoituskerralla saavuttaa huomattavia hyötyjä.

Liikkuvuuteen vaikuttavat monet tekijät, mutta eniten sitä rajoittaa kehon käyttämättömyys. Keho on luotu liikkumaan. Vuosien aikana muodostuneet yksipuoliset asennot, liikkumattomuus ja kehonhuollon puute johtavat usein kipukierteisiin, joita hoidetaan lääkkeillä. Vahvistamalla lihaskuntoa ja aukaisemalla kehoa venytyksillä, saamme ryhdin suoristettua ja samalla voimme ennaltaehkäistä monia vaivoja.

Rohkeasti kokeilemaan uutta

On tärkeää löytää itselleen sopivat tavat liikkua. Iän myötä kehomme kaipaa lempeämpiä liikuntamuotoja. Tärkeintä on kuunnella kehon tuntemuksia, kuulostella mistä tulee hyvä olo sekä keholle että mielelle.

Usein olemme tietämättömiä siitä, miten meidän kannattaisi liikkua. Moni seniori-ikäinen kokee aluksi kuntosalin vieraaksi ja jännittäväksi ympäristöksi. Personal trainerin avustuksella voi tutustua turvallisesti kuntosaliin ja laitteisiin. Personal trainerin kanssa voit myös suunnitella juuri sinulle sopivan yksilöllisen liikuntasuunnitelman. Myfit-kuntosalilta löytyy laaja valikoima erilaisia ryhmäliikuntatunteja, joissa voi myös ohjatusti käydä tutustumassa eri lajeihin.

Kohti harmoniaa

Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä selvemmin kehomme kunto paljastaa, kuinka sitä olemme vuosien aikana kohdelleet. Ruuhkavuosina usein unohdamme itsemme, ja eräänä päivänä heräämme kuin yllättäen kohtaamaan itsemme. Hyvä asia on se, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa huolehtimaan kehostaan.

Olemme kokonaisuus, ja kehossa kaikki liittyy toisiinsa. Myös positiiviset tunteet, riittävä uni ja monipuolinen ravinto ovat hyvinvointimme keskeisiä osatekijöitä. Usein kaipaamme myös rauhoittumisen hetkiä hektisessä maailmassa ja moni onkin löytänyt erilaisista rentoutusharjoituksista ja joogasta työvälineitä opetellessaan paremmin kuuntelemaan oman kehon viestejä.

Liikunnalla myös sosiaalinen aspekti

Kunnon heiketessä tai työuran päätyttyä elinpiiri usein pienenee ja moni seniori-ikäinen voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Säännölliset tapaamiset oman valmentajan tai ryhmän kanssa tuovat iloa, energiaa ja aktiviteetteja elämään. Personal trainerin tunteja voi ottaa yksin, yhdessä ystävän kanssa tai voi kerätä pienryhmän, jolloin muista osallistujista saa vertaistukea.

Kirjoittaja: Satu Vuorjoki, Auktorisoitu personal trainer ja jooga-ohjaaja